Rabu, 12 Disember 2012

REZEKI DIKONGSI BERSAMA DALAM BULAN RAMADHAN

Kelebihan orang yang memberi makan dan minuman kepada orang yang berpuasa :

Diriwayatkan daripada Zaid bin Khalid al-Juhaniy r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya :
“Sesiapa yang menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka, dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangkan sedikitpun pahala orang yang berpuasa tersebut.” (Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Pengajaran yang boleh diambil dari hadis:
1- Penjelasan tentang kelebihan orang yang menjemput orang yang berpuasa berbuka  malah disunatkan berbuat demikian serta dorongan supaya melakukannya.
2- Dalam tindakan menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka terdapat seruan kepada kasih-sayang, persamaan dan bantu-membantu di kalangan umat Islam.
3- Pahala seperti ini akan diganjarkan kepada sesiapa sahaja yang menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka walaupun hanya dengan sebiji kurma, seteguk air minum atau seteguk susu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Makluman Blogger

Pemilik blog ini tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku kerosakan atau masalah pada system komputer pelawat semasa/sesudah melawat laman ini. Juga tidak akan bertanggungjawab terhadap kerosakan hartabenda pelawat sekiranya pelawat mencuba tutorial atau apa apa sahaja yang dipersembahkan dalam blog ini. Segala tulisan dan pandangan dalam blog ini adalah telus. Segala artikel-artikel atau bahan-bahan info adalah dipetik dari pelbagai sumber dan disiarkan sebagai rujukan semata mata.Penulis terlebih dahulu memohon ampun dan maaf sekiranya ada antara artikel atau tulisan yang menyentuh/menganggu emosi para pelawat. Ucapan terima kasih kepada pihak sumber kerana segala rujukan adalah amat bermanafaat kepada kami.