Rabu, 12 Disember 2012

MENGHIDUPKAN MALAM RAMADHAN

Sabda Rasulullah s.a.w: “Barang siapa menghidupkan malam Ramadhan dengan penuh keimanan dan harapan mendapatkan redha Allah s.w.t  semata, nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lampau”.


Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. senang menghidupkan bulan Ramadhan dengan melaksanakan qiyamullail dengan tidak memaksakannya kepada para sahabat untuk melaksanakannya dan bersabda:” Barangsiapa
 yang melaksanakan qiyamullail pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan harapan nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lampau."

Dalam riwayat lain Rasulullah s.a.w.bersabda maksudnya : “
Sesungguhnya Allah mewajibkan atasmu puasa Ramadhan dan disunatkan melakukan qiyamullail pada bulan suci ini, barang siapa berpuasa dan melaksanakan qiyamullail dengan penuh keimanan dan harapan maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lampau”.

3 ulasan:

Unknown berkata...

Tahniah,,blog cikgu penuh ceria dan penuh dengan informasi..saya suka...

Unknown berkata...

Terima kasih kak...

Unknown berkata...

trbaik ustzh

Catat Ulasan

Makluman Blogger

Pemilik blog ini tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku kerosakan atau masalah pada system komputer pelawat semasa/sesudah melawat laman ini. Juga tidak akan bertanggungjawab terhadap kerosakan hartabenda pelawat sekiranya pelawat mencuba tutorial atau apa apa sahaja yang dipersembahkan dalam blog ini. Segala tulisan dan pandangan dalam blog ini adalah telus. Segala artikel-artikel atau bahan-bahan info adalah dipetik dari pelbagai sumber dan disiarkan sebagai rujukan semata mata.Penulis terlebih dahulu memohon ampun dan maaf sekiranya ada antara artikel atau tulisan yang menyentuh/menganggu emosi para pelawat. Ucapan terima kasih kepada pihak sumber kerana segala rujukan adalah amat bermanafaat kepada kami.